Dlaczego marka?

Większość firm, co oczywiste, dąży do zwiększania swojej wartości. Ten cel zamierza osiągać głównie poprzez wzrost sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że niezwykle istotnym, a często niedocenianym składnikiem wartości, jest marka. Spotykamy się z tym najczęściej w małych i średnich firmach.

Takiemu podejściu trudno się dziwić. Sprzedaż łatwo zmierzyć. Wiadomo, jakie mamy przychody ze sprzedaży i jakie mamy koszty. Musimy zapłacić pracownikom i dostawcom, o ZUS-ie i Urzędzie Skarbowym już nie wspominając. A jakie pieniądze przynosi marka? No właśnie.

Różnica między sprzedażą a marką polega również na tym, że aby mieć wpływ ze sprzedaży, muszę po prostu coś sprzedać – produkt lub usługę. O dziwo, wszyscy doskonale rozumieją, że produkcja czy świadczenie usług wymaga poniesienia kosztów oraz konkretnych umiejętności.  Ale ze zrozumieniem konieczności poniesienia pewnych kosztów oraz wykorzystania fachowej wiedzy i umiejętności dla budowania własnej marki jest już zdecydowanie gorzej. Nie mówiąc o tym, że bardzo niewielu właścicieli czy zarządów firm dostrzega potrzebę podejmowania takich działań.

Co to jest marka i dlaczego w ogóle warto zawracać sobie tym głowę?

Mówiąc najprościej marka to jest to, co mówią o nas inni. Jak nas widzą, jak nas odbierają, jakie odczucia u nich wywołujemy. Co ciekawe, w zupełnie osobistym wymiarze szefowie firm doceniają dbałość o własny wizerunek. Na spotkanie w sprawie handlowej umowy za nic nie ubiorą bermudów czy dresu, choćby był od Adidasa. Raczej nie podjeżdżają też pod biuro klienta starym Polonezem, prawda?

Powiedzmy to wyraźnie. Marki się nie ma. Marką się jest. A to, jaką marką jesteśmy, w największym stopniu zależy właśnie od nas. Tak jak staramy się wytworzyć najlepszy, niezwodny, prosty w obsłudze i funkcjonalny produkt, tak samo możemy przyłożyć się do budowy silnej marki naszej firmy czy też naszych produktów.

Dlaczego warto budować markę?

Wyliczenia firmy ERNST&YOUNG, sporządzone na podstawie analizy sprawozdań finansowych blisko 700 spółek z różnych branż, będących w ostatnich latach przedmiotem przejęcia, wskazują, że marka stanowi istotną wartość. W wycenie specjalistów – niemal jedną trzecią rynkowej wartości firmy!

36% wartości firmy tworzą relacje z klientami

27%  wartości stanowi marka

26%  technologie

18%  koncesje i pozwolenia.

Jak widać, marka stanowi prawie taką samą wartość, jak stosowane w firmie technologie. Tylko, że nikt jakoś nie ma oporów przed wyłożeniem dużych pieniędzy na zakup nowoczesnych technologii. Tymczasem z budowaniem marki jest dokładnie odwrotnie.

Co daje firmie silna marka?

 

  • Klienci chętniej wybierają silne marki o znanym i docenianym wizerunku. Silne marki osiągają wyższe marże, mogą drożej sprzedawać podobne, ale o mniej znanej marce produkty czy usługi. Widać to na półkach dużych sieci handlowych, gdzie część produktów jest sprzedawanych nie pod marką producenta, a pod marką sieci. Są one zawsze tańsze od markowych produktów.
  • Banki oraz instytucje finansowe znacznie przychylniej traktują silne marki. To ma znaczenie przy ubieganiu się o zewnętrzne finansowanie albo w przypadku konieczności renegocjacji zadłużenia czy ochrony przed upadłością.
  • Silne marki o uznanym wizerunku są lepiej traktowane przez instytucje państwowe i samorządowe. Lepiej ocenia się ich zarządy i inicjatywy. Częściej kieruje się do nich zamówienia publiczne.
  • Silne marki cieszą się większą przychylnością otoczenia biznesowego, co ma ogromne znaczenie w przypadku biznesu B2B, oraz społecznego, co pomaga wyjść obronną ręką z sytuacji kryzysowych.
  • Silne marki pozyskują lepszych pracowników. To ma istotne znaczenie szczególnie teraz, gdy coraz więcej firm boryka się z brakiem odpowiednich rąk do pracy.

Multimiliarder stawia na markę

Podsumowując tę część poszukiwania odpowiedzi na pytanie Dlaczego marka? powołam się na autorytet najbardziej chyba znanego na świecie inwestora, amerykańskiego multimiliardera, Warrena Buffeta. Otóż, kiedy zapytano go, czym kieruje się podejmując decyzję o tym, czy warto zainwestować w daną firmę, odpowiedział:

Dla mnie najważniejsze są trzy rzeczy:

  • Marka firmy
  • Dobry team zarządzający
  • Bilans finansowy

Nic dodać, nic ująć!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny.